Czartery jachtów na Pętli Żuławskiej

Wisła

Pętla Żuławska - Rzeki


 Zobacz wszystkie zdjęcia z galerii

Wisła

Ostatni odcinek Pętli Żuław wiedzie dolnym odcinkiem królowej polskich rzek.  Mówi się że Wisła to ostania dzika rzeka Europy, prawie na całym obszarze zachowuje naturalny charakter.  W nurcie rzeki przy niższych stanach wody występują ławice piaszczyste oraz wysepki, brzegi z reguły są kamieniste, porośnięte wierzbami i lasem łęgowym, dominują łąki i pola uprawne, na wysokich zboczach rosną grądy zboczowe, na mocno nasłonecznionych miejscach spotkać można murawy kserotermiczne. Wisła to siedlisko wielu gatunków ryb, ptaków i ssaków. Nad rzeką spotkać można nurogęś, zimorodka, rybitwę rzeczną a także orła bielika. Nad Wisłą bobry budują swoje żeremia, popularna jest wydra europejska, tędy przebiega szlak migracyjny wilków, w okolicach Białej Góry widziane były foki szare płynące w górę rzeki za łososiami. Wisła to raj dla wędkarzy, szczęściarze wyciągali okazałe sumy, złapać można bolenia, wcześniej wspomnianego łososia.  

Jak pływamy po Wiśle ? Na Wiśle się pływa jak po uregulowanej rzece, od brzegu do brzegu, zgodnie ze znakami brzegowymi. Miejscami na jednym brzegu płynie się kilkaset metrów, po czym ponownie zmienia się brzeg na kolejny (przeciwny). Rzeka jest uregulowana za pomocą ostróg kamiennych, przy niższych stanach wody są one widoczne i nie stanowią problemu, przy wyższych stanach wody mogą być schowane pod poziomem wody. Podczas pływania po Wiśle należy się stosować do znaków brzegowych, należy bezwzględnie czytać rzekę oraz trzymać bezpieczną odległość od brzegu, tak by nie wpaść na ostrogę – kontakt z nią to gwarantowana szkoda na jednostce. Przyjmuje się że bezpieczna odległość od brzegu to 70-80 metrów. Zdarzają się ostrogi rozciągnięte przez nurt rzeki, czasami do 1/3 jej szerokości. Należy bacznie obserwować nurt, w przypadku wypatrzenia podwodnych przeszkód (spiętrzenie wody, zafalowanie) – omijamy przeszkodę. Przy niższych stanach wody uciążliwe są przemiały, wypłycenia na rzece (870, 874, 879, 884, 886, 897, 902, 910 km. rzeki). Stosując się do znaków brzegowych przepłyniemy Wisłę bezpiecznie (zapraszamy do zapoznania się z artykułem – jak pływać po Wiśle). Najniebezpieczniejszym miejscem na odcinku z Białej Góry do Gdańska jest rafa kamienna na wysokości wsi Piekło (około 3km. za Białą Górą - 888+500 km. rzeki). Płynąc zgodnie ze znakami miniemy Piekło będąc na lewym (zachodnim) brzegu rzeki. Pływanie na Wiśle nie jest trudne, przy dobrej pogodzie (bez wiatru i cofki) możliwe także dla mniej doświadczonych wodniaków. Prąd rzeki jest mocny (około 4-5 km./h), znacznie utrudnia wszelkie manewry, w tym zawracania. Przy zwrotach należy go uwzględnić i założyć że prąd nas zniesie, przy wejściu w nurt rzeki z Nogatu należy zwiększyć obroty silnika, to samo dotyczy sytuacji wchodzenia z Wisły w kanał rzeki (np.: do śluz – także zwiększamy obroty). Na odcinku z Białej Góry (z Korzeniewa) do Tczewa Wisła jest drogą wodną z gwarantowana głębokością tranzytową 1.4 m. Przy niskich stanach wody głębokość ta wynosi 1.1-1.4 metra. Z Tczewa do ujścia rzeka ma III klasę żeglowności, co gwarantuję głębokość tranzytową na poziomie 1.6 m. Od 928 Km. kończą się znaki brzegowe, możliwa jest żegluga cała szerokością rzeki (oczywiście zwracając uwagę na ostrogi oraz wszelkie przeszkody). Wszystkie linie wysokiego napięcia przechodzą nad rzeką na wysokości minimum 14 metrów, minimalny prześwit pod mostami wynosi 7 metrów.

Pływając po Wiśle należy zwracać uwagę na prognozę pogody, przy silnym wietrze północnym tworzą się wysokie fale, sięgające nawet 1 metra, gdy wieje mocny wiatr od południa również występuje zafalowanie utrudniające manewry. W przypadku wystąpienia wysokiej wody (powódź) śluzy w Białej Górze, Gdańskiej Głowie i Przegalinie są zamykane i nie ma możliwości śluzowania – cała masa wody uchodzi przekopem do Zatoki Gdańskiej. Pływanie po przejściu fali powodziowej może sprawiać pewne kłopoty – w nurcie rzeki pływają przeróżne przeszkody (np.: konary drzew), ponadto zmienia się ukształtowanie i położenie przemiałów. Przy niższych stanach wody, gdy przemiały są uciążliwe, pływanie zgodnie ze znakami brzegowymi jest konieczne, niestosowanie się do znaków brzegowych to prawie pewne zaliczenie mielizny. Przy niższych stanach wody mogą także wystąpić czasowe utrudnienia w działaniu śluzy Gdańskiej Głowy – gdy poziom wody w  Szkarpawie jest większy o 5 cm. niż poziom wody w Wiśle, występują problemy z domknięciem wrót, wtedy śluzowanie jest czasowo wstrzymywane. Utrudnienia występują w przypadku niższych stanów wody na Wiśle oraz silnego wiatru wschodniego – na Szkarpawie następuje cofka i poziom wody się podnosi.

Wyjście na Zatokę Gdańską Przekopem Wisły to szlak tylko i wyłącznie dla doświadczonych wodniaków – zmienne głębokości w ujściu, kamienie oraz liczne sieci rybackie stwarzają realne zagrożenie dla jednostek.

 W Białej Górze (886+600 km.) zaczyna się nasz  rejs po Wiśle. Jeszcze na Nogacie śluzujemy się w zabytkowej śluzie, przepływamy przez potężne wrota przeciwpowodziowe, jeszcze ostanie metry i wpływamy w nurt rzeki. Przed nami Wiślana autostrada z Białej Góry do Gdańska.

Przy wyższym stanie wody możliwy jest rejs do Gniewu (876+900 Km.), mniej więcej po około 2h  płynięcia w górę rzeki, na prawym brzegu dojrzymy na wzgórzu potężną sylwetkę krzyżackiego zamku pochodzącego z XIII wieku, nieco dalej wieża gotyckiego kościoła z XVI wieku.   Można dopłynąć pod same wzgórze zamkowe, jacht cumujemy na przystani Gondoli. Z przystani na zamek w Gniewie prowadzą długie i strome schody, do pokonania jest około 80 metrów. Warto się wybrać, ze wzgórza zamkowego rozpościera się przepiękny widok na Dolinę Dolnej Wisły. Na przystań wpływa się kanałem, jego wejście zlokalizowane jest na zachodnim brzegu Wisły, tuż obok przyczółku dawnego promu.

Jeżeli macie więcej czasu można popłynąć do Korzeniewa k. Kwidzyna (866+900 km.), po minięciu nowego mostu drogowego w Korzeniewie (869+500 Km.), na lewym (wschodnim) brzegu rzeki znajduje się wejście do basenu portowego RZGW Gdańsk (Wody Polskie), cumowanie możliwe za zgodą kierownictwa, kawałek dalej jest nabrzeże przemysłowe (betonowe) przy którym można zacumować. Należy uważać na wystające pręty oraz pamiętać o konieczności podchodzenia pod prąd rzeki. We wsi Korzeniewo można zrobić zakupy,  stąd do Kwidzyna jest rzut beretem – około 6 km.

Jeżeli warunki na rzece nie pozwalają na rejs do Gniewu (zbyt płytko), płyniemy klasycznie z Białej Góry do Gdańska. Zaraz po wejściu w nurt Wisły należy zmienić brzeg zgodnie ze znakami brzegowymi, na lewym brzegu będziemy chwilę, następnie znaki kierują na prawy brzeg rzeki (wschodni), by przed samą wsią Piekło (888+950 Km.) odbić ponownie na lewy (zachodni) brzeg rzeki, rafę kamienną (888+500 – 889+400 km) w Piekle mijamy z prawej burty, będąc na lewym brzegu rzeki. Na Wiśle tak pływamy praktycznie bez przerwy od brzegu do brzegu, zgodnie ze znakami brzegowymi aż do 928 Km. Tuż za Piekłem na prawym brzegu, na odcinku 890 – 892 Km. rozciąga się rezerwat Las Montowski  - dominuje drzewostan dębowo – jesionowy, rosną tu kilkusetletni topole, nazywane dwunastoma apostołami. Rezerwat jest ostoją dzikich ptaków min. orły bieliki, kania ruda.

Na 896+500 km. rzeki Wisła, na jej lewym brzegu (zachodnim) mijamy wieś Rybaki, gdzie znajduje się Śluza Międzyłęska z 1896 roku, jej wrota same się zamykają pod naporem wody z Wisły, we wsi działa także stacja pomp odwadniających.

Zbliżając się do 902 Km. rzeki Wisły, na wzgórzach na lewym brzegu dostrzec można wieżę kościoła we wsi Gorzędziej. Kościół pochodzi z XV wieku, w kościele przechowywane są relikwie Św. Wojciecha. Z daleka będzie widoczny most Knybawski (903+900 Km.) – most wybudowany przez Niemców w czasie II Wojny Światowej, na trasie tzw. Berlinki. Do dnia dzisiejszego zachowały się bunkry i stanowiska strzelnicze. Tuż przed mostem, na lewym brzegu rzeki, nad urwiskiem wznosi się restauracja „Wiślane Smaki” słynna z lokalnego jadła oraz dań z ryb, niestety nie ma tu możliwości cumowania. Powoli zbliżamy się do położonego na zachodnim brzegu Tczewa (908 km.), w którym czekają na nas słynne tczewskie mosty, Muzeum Wisły, duży plac zabaw dla dzieci, zabytkowa starówka. W Tczewie cumujemy na jedynej na tym odcinku przystani jachtowej zlokalizowana na lewym brzegu, około 200 metrów przed mostami w Tczewie. Od mostu Knybawskiego aż do przystani w Tczewie płyniemy blisko prawego brzegu, znaki brzegowe nakazują przejście na lewy brzeg na wysokości przystani, przy dobijaniu do przystani należy pamiętać że podchodzimy pod prąd. Po krótkim postoju czas na dalszy rejs Wisłą, mijamy majestatyczne mosty Tczewskie, cały czas trzymając się lewej (zachodniej) strony rzeki. Przed nami uciążliwy przemiał, kilka rozciągniętych ostróg (szczególnie pod linią wysokiego napięcia na 922 Km.). Na 927+500 km. rzeki, na jej lewym brzegu (zachodnim) znajduje się betonowe nabrzeże obłożone oponami – w tym miejscu jest możliwy postój. Od tego miejsca oficjalnie żegluga jest możliwa całą szerokością rzeki. Z daleka widać już mosty w Kiezmarku (930 Km.),  kawałek dalej jest wejście w Szkarpawę oraz śluza Gdańska Głowa (931 Km.) Od 933 Km. płyniemy przekopem Wisły. Na 936 Km. na lewym brzegu dostrzec można zielone dalby – to wejście na Martwą Wisłę oraz śluzę Przegalina, dalej Martwą Wisłą dopłyniemy do Gdańska. Za śluzą Przegalina jest wejście do basenu portowego RZGW. Na 937+500 Km. znajduje się przeprawa promowa Świbno – Mikoszewo, uwaga kursuje prom na uwięzi, ze względów bezpieczeństwa nie należy przepływać w momencie ruchu promu. Na 938+900 Km., na lewym brzegu jest wejście do basenu portowego w Świbnie – baza kutrów rybackich, jest możliwość cumowania, nie ma zaplecza sanitarnego. Dalej ujście Wisły do Zatoki (941+300 Km.) oraz rezerwat przyrody Mewia Łacha, przy dobrej pogodzie w ujściu rzeki można spotkać stada fok wylegujących się na brzegu lub na piaszczystych wyspach.

Wisła to jedna z najładniejszych rzek na Pętli Żuławskiej, kusi swą dzikością, widokami, dreszczem emocji jaki zawsze się wyzwala podczas wpływania na nią. Gorąco polecamy i zachęcamy do pływania po królowej polskich rzek, Wisły nie należy się bać, należy mieć przed nią respekt, należy być skoncentrowanym i cały czas czytać rzekę. Trzymając się znaków brzegowych bezpiecznie dotrzecie do celu. Stopy wody pod kilem …


Wszystkie zdjęcia w serwisie objęte są prawami autorskimi. Powielanie ich, kopiowanie, udostępnianie bez zgody autora zabronione.


rzeki na Pętli Żuław


Przekop Wisły

Martwa Wisła

Kanał Kaszubski

Partnerzy witryny Pętla Żuław