Czartery jachtów na Pętli Żuławskiej

Wielka Pętla Żuławska

Pętla Żuławska - Trasy


 Zobacz wszystkie zdjęcia z galerii

Wielka Pętla Żuławska

Wielka Pętla Żuławska to wyjątkowa trasa turystyczna podczas której nie tylko podziwiać będziemy niesamowitą  przyrodę, ale także zobaczymy liczne zabytki hydrotechniczne takie jak zabytkowe śluzy, mosty zwodzone czy most obrotowy. Malownicza trasa wiedzie Nogatem, Wisłą, Martwą Wisłą, Motławą, Wisłą Smiałą, Szkarpawą a także Wisłą Królewiecką. Na trasie takie zabytki jak Zamek Krzyżacki w Malborku, mosty w Tczewie, Gdańska Starówka, domy podcieniowe, wiatraki typu holederskiego. Podstawowa trasa Pętli Żuław liczy liczy 200 km. Pętla Żuławska nie jest trudna technicznie, to idealna trasa na czarter bez patentu, nawet osoby bez uprawnień i doświadczenia, po przejściu szkolenia poradzą sobie bez problemu. Osobom bez doświadczenia polecamy jachty typu Weekend 820, Vistula Cruiser 30 czy Nautika 830. Osobom z uprawnieniami lub większym doświadczeniem (drugi, trzeci rejs) polecamy większe jachty motorowe typu SunCamper 30, River Cruiser 39 czy Stillo 30.

Rejs po Wielkiej Pętli Żuławskiej zaczynamy w jednej z naszych baz, w Białej Górze lub Elblągu. Po przyjeździe dokonuje się odbioru jednostki, sprawdzane jest wyposażenie pod względem zgodności z protokołem zdawczo – odbiorczym, jest przeszkolenie z urządzeń zamontowanych na jachtach, wykładana jest locja trasy, osobom bez uprawnień przeprowadzane jest dodatkowe szkolenie z bezpieczeństwa na wodzie, znaków, przepisów oraz część praktyczna w formie szkolenia manewrowego. Osoby bez uprawnień uczą się sztuki wiązania podstawowych węzłów, obsługi silnika i steru strumieniowego, w części praktycznej wykonywane są manewry podejścia i odejścia od kei, a także manewry samą łodzią. Po odbiorze i zakwaterowaniu załogi wypływają w rejs po Pętli Żuław.

Rzeka Elbląg

Po odbiorze łodzi w Elblągu naszym Klientom polecamy nocleg w porcie macierzystym (marina Bryza) lub na Bulwarach Zygmunta Augusta w centrum Elbląga (15 minut płynięcia z mariny poprzez tereny przemysłowe Elbląga).  Po przepłynięciu pod zwodzonym mostem niskim cumujemy burtą do nabrzeża bulwarów. Jeżeli potrzebujecie prądu na noc warto poprosić operatora mostów zwodzonych o otwarcie puszek, postój jest darmowy, podłączenie do prądu czy tankowanie wody także. Cumując na bulwarach mamy niesamowity widok na Elbląską Starówkę, katedra jest dosłownie na wyciągnięcie ręki.

Miłośnikom zimnego piwa polecamy wizytę w PUB’ie SPECJAL zlokalizowanym na moście wysokim, smakosze włoskiej pizzy powinni odwiedzić restauracje Amore Mio (prowadzona przez Włochów)  znajdującą się przy Bramie Targowej. Jeżeli macie ochotę na polskie klasyki polecamy wizytę w restauracji Propaganda (znajduje się po północnej stronie katedry) – przeniesiecie się w czasie do PRL’u. Po porannej kawie wreszcie nadchodzi czas na dłuższe pływanie, przed Wami około pięciu godzin rejsu z Elbląga do Malborka.

Kanał Jagielloński

Wracamy z powrotem częścią przemysłową w kierunku północnym, na rozwidleniu rzeki na wysokości jachtklubu Elbląg należy skręcić w lewo – wpłyniemy w Kanał Jagielloński, najstarszy żeglowny kanał w Polsce. Kanał Jagielloński ma długość niecałe 6 km. płynąc nim zalecamy trzymać się środka rzeki, przy mijance lub wyprzedzaniu należy zrobić miejsca i trzymać się bliżej prawego brzegu. Brzegi są porośnięte korzeniami, zarośnięte trzcinami, miejscami kamieniste. Na samym końcu Kanału Jagiellońskiego znajdują się wrota przeciwpowodziowe w Bielniku (łączące kanał z Nogatem). Dopływając do wrót należy użyć sygnału dźwiękowego – nie tylko dlatego że dwie jednostki nie zmieszczą się we wrotach jednocześnie, także dlatego że wrota oraz ich najbliższa okolica jest mocno obsadzona przez wędkarzy. Jeżeli nie chcecie usłyszeć pod swoim adresem kilku nie nadających się do cytowania słów lepiej trochę potrąbić :)

Nogat i śluzy na Nogacie

Wypływając z wrót w Bielniku skręcamy w lewo, w kierunku południowym. Nurt na rzece Nogat jest praktycznie nie odczuwalny, szlak jest wyznaczony od Wisły do Zalewu Wiślanego – czyli płyniemy „pod prąd” (tak jak na morzu) tzn. zielona boja jest prawą granicą szlaku, czerwona boja lewą granicą szlaku. Po wyjściu z wrót ukazuje się widok pierwszego mostu drogowego w Kępkach – most z najniższym (3.3 metra przy wysokiej wodzie) prześwitem na Pętli Żuławskiej. Po około 30 minutach powinniście przepłynąć pod pierwszym mostem w miejscowości Jazowa – jeżeli macie ochotę na krótki postój, przed mostem na prawym brzegu jest niewielki pomost do którego można dobić od strony południowej. Kawałek dalej przepłyniecie pod drugim mostem w Jazowej – pod drogą S7.  Po minięciu 40 kilometra rzeki należy powoli przygotować się do pierwszego śluzowania. Proszę zadzwonić do operatora śluzy Michałowo i poprosić o otworzenie wrót, należy podać kierunek z którego się płynie tzn. z Elbląga. Śluzy na Nogacie otwierane są ręcznie, operator musi się trochę nakręcić, z dużym prawdopodobieństwem zostaną otworzone tylko jedne wrota i załoga będzie musiała się przez nie prześlizgiwać. Przy bocznym wietrze należy zwrócić uwagę na wrota zamknięte – uderzenie burtą o nie może się skończyć dziurą w laminacie jachtu. Podwinięcie cabrio na łodzi zmniejszy powierzchnie boczną. W komorze śluzy cumujemy burtą równolegle do ściany komory, cumę dziobową i rufową zakładamy nabiegowo tzn. jeden koniec jest obłożony na knadze jachtu, cuma jest przełożona przez poler (krzyż) w otworze w ścianie i trzymana w ręku przez członka załogi. Cumy zakładamy na wyższe polery, różnica w poziomie wynosi około 2 metrów, jacht będzie podnosił się do góry, należy pracować i wybierać cumy, tak by utrzymać jacht przy ścianie. Po wyrównaniu poziomów, opłaceniu (około 8 zł. do godziny 16, później opłata rośnie o 100%) operator otworzy wrota – będziemy mogli wypływać ze śluzy (przy wypływaniu należy zwrócić uwagę na otwarte wrota). Przed Wami długi prosty odcinek, na zakolu rzeki, na lewym brzegu ujęcie wody Centralnego Wodociągu Żuławskiego. Do kolejnej śluz około 1.5 h wolnego płynięcia.  Na 24 Km. powtarzamy procedurę – należy zadzwonić do operatora śluzy Rakowiec. Taka sama śluza jak poprzednio, obowiązują takie same zasady. Niedaleko śluzy Rakowiec jest lotnisko 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego, jeżeli będziecie mieli szczęście to zobaczycie startujące Migi 29, które nad Rakowcem mocno są podrywane w chmury, kto wie może jeden z nich pilotuje Kobieta – jedna z dwóch w kraju pilotujących myśliwce.

Po wypłynięciu ze śluzy znajdujemy się na obrzeżach Malborka, na lewym brzegu elewatory, następnie basen portowy Żeglugi Bydgoskiej, zaraz za nim nabrzeże stoczni Techno – Marine – w tych miejscach jest zakaz cumowania. Po wyjściu z zakrętu w lewo ukaże się most kolejowy a przed mostem na lewym brzegu czerwony dach przystani Park Północny w Malborku. To pierwsza i jedyna przystań jachtowa z prawdziwego zdarzenia w tym mieście – jest prąd przy kei, woda, na nabrzeżu budynek z sanitariatami oraz bosmanka. Jeżeli płyniecie z małymi dziećmi polecamy to miejsce na nocleg w Malborku. Jest cisza, spokój, w odległości około 800 metrów od przystani jest Park Ruchomych Dinozaurów, do Zamku Krzyżackiego prowadzi ścieżka wzdłuż Nogatu. Pętla Żuławska podje nam zamek w Malborku jak na tacy, nie ma piękniejszego widoku na zamek niż ten z Nogatu. Zbliżając się do mostu kolejowego bryła zamku odbijającego się w wodach Nogatu, wyłoni się majestatycznie z lewej strony.  By nacieszyć się niezwykłą panoramą , warto zadbać o odpowiednie miejsce do cumowania. Pod tym względem bezkonkurencyjna jest przystań na kilka miejsc w Grill Barze u Flisaka (zlokalizowana na prawym brzegu, przed kładką dla pieszych). U Filsaka tradycyjna kuchnia z grilla, jeżeli macie ochotę no coś więcej polecamy Bistro Na Fali po kuchennych rewolucjach, miłośnicy pierogów mogą się zajadać tymi przysmakami w pierogarni pychotka, która się mieści w budynku przy pierwszym rondzie idąc od strony zamku (tuż obok restauracji McDonalds). Jeżeli planujecie wizytę na Zamku polecamy kupić bilety na dzień następny i po śniadaniu zacząć jego zwiedzanie. Zajmie Wam to około 3-4h. Warto się zastanowić nad nocnym zwiedzaniem zamku – proszę się zapytać w kasach o taką możliwość.

Po zapoznaniu się z Grodem Krzyżackim płyniemy dalej Nogatem w kierunku Białej Góry. Startując z przystani warto się przygotować do kolejnego śluzowania, miasto Malbork także od strony południowej jest odcięte śluzą Szonowo. Z centum do śluzy jest około 15 minut, po minięciu mostów drogowych warto zadzwonić i poprosić operatora o przygotowanie śluzy (taka sama jak dwie poprzednie). Po wyjściu ze śluzy płyniemy moim zdaniem najpiękniejszym odcinkiem Nogatu, po drodze mijamy rezerwaty Parów Węgry, Las Montowski oraz rezerwat w samej Białej Górze. Od czasu do czasu na niebie pojawiają się Bieliki, które w tych rejonach mają kilka gniazd, poza tym na szlaku Pętli Żuławskiej zobaczycie na pewno Żurawie, Czaple Białe i Siwe a także liczne Kormorany. O zbliżaniu się do Białej Góry świadczyć będą ruiny mostu Jagow Brücke (w czasach międzywojennych na nim była granica, wysadzony w 1945 przez wycofujące się jednostki wermachtu ), stąd do przystani jest około 10 minut płynięcia. Na samym krańcu rzeki Nogat, po prawej stronie ukaże się zespół Śluz w Białej Górze, na lewym zaś brzegu przystań żeglarska. Postój w Białej Górze to bardzo dobry pomysł. Wygodna przystań zaraz przy śluzie, wyposażona w duży węzeł sanitarny, kuchnie, miejsce na ognisko oraz duży, ruszt do grilla. Kiełbasę można nabyć w pobliskim sklepie, we wsi są ich dwa, ten dalej za przystankiem jest lepiej wyposażony, obok remizy znajduje się plac zabaw. Ze śluzy rozpościera się przepiękny widok na deltę Wisły. Przed Wami Wiślana Autostrada.

Autostrada Wiślana

Na Wiśle pływamy jak po uregulowanej rzece, od brzegu do brzegu, zgodnie ze znakami brzegowymi. Rzeka jest uregulowana za pomocą ostróg kamiennych, przy niższych stanach wody są one widoczne i nie stanowią problemu, przy wyższych stanach wody mogą być schowane pod poziomem wody. Podczas pływania po Wiśle należy się stosować do znaków brzegowych, należy bezwzględnie czytać rzekę oraz trzymać bezpieczną odległość od brzegu. Przy niższych stanach wody występują uciążliwe przemiały – zaliczenie takiej mielizny to problem z chłodzeniem silnika – mokry piach skutecznie zabija wąskie kanaliki chłodzenia w silniku. Podróż z Białej Góry do Tczewa zajmie około dwóch godzin, o tym że zbliżamy się do tego miast świadczyć będzie most w Knybawski (był elementem dawnej drogi łączącej stolicę III Rzeszy z Królewcem, w czasie wojny silnie obsadzony, na jego lewym brzegu ruiny dawnego bunkra), stąd około 10 minut do centrum Tczewa. Przystań rzeczna w Tczewie zlokalizowana jest około 700 metrów przed zabytkowymi mostami w Tczewie na lewym brzegu Wisły, dopływając do przystani należy pamiętać że podchodzimy pod prąd. Z przystani rzut beretem na Tczewską Starówkę z zabytkowymi kamieniczkami, w Tczewie znajduje się Muzeum Wisły oraz Fabryka Sztuk – dwa miejsca które warto zobaczyć. Z Tczewa do śluzy Przegalina jest około dwóch godzin płynięcia, po drodze przepłyniecie pod dwoma mostami w Kiezmarku, z prawej strony zostanie wejście na Szkarpawę. Do śluzy Przegalina z Wisły prowadzą kierownice (dalby), śluza jest zautomatyzowana, wrota otwierają się szybko, śluzowanie w odróżnieniu od śluz na Nogacie nie trwa długo.

Martwą Wisłą do centrum Gdańska

Po wyjściu ze śluzy kierujemy się prosto – w lewo odnoga Martwej Wisły zaprowadzi prosto do Mariny Błotnik – jednej z największych przystani jachtowych na Pętli Żuławskiej. Płynąc do Gdańska po drodze miniecie na lewym brzegu fałdę fosforanów, u jej stóp zaś rezydnecka przystań stoczni Galeon z lądowiskiem dla helikopterów – nie będziecie tam mile widziani, no chyba że płyniecie Galeonem :). Po minięciu most zwodzonego w Sobieszewie powoli zbliżacie się do rozwidlenia Martwej Wisły i Wisły Śmiałej. Od tego miejsca zaczynają się wewnętrzne wody morskie, przestają obowiązywać przepisy o pływaniu bez uprawnień, aby popłynąć dalej należy posiadać uprawnienia co najmniej sternika motorowodnego lub równoważne. Jednakże jest to szlak turystyczny i na pewne rzeczy są przymykane oczy :), płyniecie bez uprawnień na własną odpowiedzialność. Na tym odcinku ruch jest dużo większy. Na rozwidleniu do centrum Gdańska skręcamy w lewo. Jeżeli jesteście zmęczeni walką z Wisłą, polecamy wizytę na plaży w Górkach Zachodnich (na rozwidleniu prosto), idealne miejsce do cumowanie to przystań Narodowego Centrum Żeglarstwa, stąd najbliżej na plażę. Wracamy na Martwą Wisłę i płyniemy do Gdańska, za rozwidleniem na prawym brzegu tereny stoczni Wisła, przed mostem wantowym na prawym brzegu przystanie żeglarskie a za nimi tereny stoczni Conrad. Po minięciu mostu wantowego oraz kolejowego na lewym brzegu pława kardynalna która należy ominąć od strony północnej (płyniemy spokojnie szlakiem). Po minięciu mostu Siennickiego zaczynają się nabrzeża przemysłowe i stoczniowe, cumują tu pełnomorskie statki, od obrotnicy jest spory ruch, spotkać można tramwaje wodne, pędzące z turystami statki pirackie (muszą zdążyć w pół godziny wyjść na zatokę oraz wrócić na Motławę pod Żurawia przed zamknięciem kładki). Na obrotnicy w lewo na Motławę, prostą tereny stoczniowe (tam jest zakaz wpływania) , w prawo Martwa Wisła prowadzi dalej Kanałem Kaszubskim do Twierdzy Wisłoujści, Westerplatte i dalej do Zatoki Gdańskiej.

Motławą na Gdańską Starówkę

Wpływając na Motławę należy trzymać się prawej strony, nie za blisko tak by fala statku nie docisnęła łodzi do nabrzeża. Przed kładką dla pieszych po lewej stronie przystań Sienna Grobla (polecam tym osobom, które cenią nocą ciszę i spokój), jeżeli nie przeszkadza Wam hałas oraz gwar turystów idealnym miejscem na postój będzie Marina w Gdańsku – po minięciu Sołdka, naprzeciwko Żurawia skręcamy w lewo. Kładka prowadząca na Ołowiankę jest otwierana co pół godziny na pół godziny. Na Motławie jest bezwzględny zakaz postoju przy nabrzeżach, do tego celu służą mariny. Osobom z pociechami polecamy wizytę w Ośrodku Kultury Morskiej (obok Żurawia), interaktywna wystawa „Ludzie, Statki, Porty” to doskonała okazja do zabawy dla całej rodziny – wyposażona w ponad 60 stanowisk interakcyjnych o różnym stopniu skomplikowania. Dzieci poprzez zabawę mogą zapoznać się z systemem oznakowania wybrzeża morskiego, pracy portu, pracy urządzeń okrętowych. W Domu Uphagena można zobaczyć wyposażenie kamienicy mieszczańskiej z XVIII wieku, Dwór Artusa zaskoczy was bogactwem wnętrza, z wieży Bazyliki Mariackiej rozprzestrzenia się przepiękny widok na całe miasto Gdańsk. Jeżeli zgłodniejecie i macie ochotę na pyszne, domowe jedzenie polecamy bary mleczne na Gdańskiej Starówce.  

Martwą Wisłą do śluzy Przegalina

Czas się powoli kończy, trzeba wracać na szlak Pętli Żuławskiej. Do śluzy Przegalina wracamy tym samym szlakiem wodnym (Martwą Wisłą). Do śluzy dopłynięcie w mniej niż dwie godziny. Przed Wami rejs Wisłą pod prąd.

Wisłą pod prąd na Szkarpawę

Przy wpływaniu na Wisłę należy pamiętać by dodać ciut więcej gazu, pokonanie odcinka pod prąd zajmie wam około 30 minut. Przy wejściu na Szkarpawę prąd Wisły jest mocny, także należy dodać więcej gazu aby nie zniósł łodzi na główki. Po wejściu na Szkarpawę zobaczymy prawdziwą bramę, potężne wrota śluzy Gdańskiej Głowy, które niczym dawna twierdza chronią Żuławy przed wielką wodą. Wrota otwierają się automatycznie, śluzowanie z reguły trwa krótko. Chociaż czasami występują pewne problemy. W przypadku niższych stanów na Wiśle oraz cofki na Szkarpawie, w przypadku gdy poziom lustra na Szkarpawie jest wyżej o 5 cm. niż poziom wody na Wiśle śluza czasowo wstrzymuje pracę. Taka przerwa może trwać do kilku godzin.

Szkarpawą na Zalew Wiślany

Szkarpawa jak Nogat, to leniwa rzeka, prąd jest praktycznie nie wyczuwalny. Szlak jest wyznaczony od Wisły do Zalewu Wiślanego, płyniemy zgodnie ze szlakiem – czerwona boja prawa granica, zielona boja lewa granica.

Niespełna 10 minut od śluzy znajduje się most zwodzony w Drewnicy. Prześwit pod mostem wynosi 3 metry, większość hausbotów typu Weekend 820, Vistula Cruiser 30, River Cruiser 39, Suncamper 30 mieści się pod nim bez otwierania. Ze względu na wahania poziomu rzeki należy sprawdzić czy dach jachtu rzeczywiście pod mostem przejdzie, czy nie zrobią Państwo z niego cabrioleta :). Na zachodniej (lewej) stronie rzeki po obydwu stronach mostu zlokalizowane są pomosty cumownicze.  W pobliskiej Drewnicy zobaczyć można jedyny na Żuławach wiatrak drewniany typu Koźlak, w odległości około 200 metrów od mostu jest sklep spożywczy Dino, w Żuławkach po drugiej stronie rzeki stoi kilka zabytkowych domów podcieniowych. Jeżeli planujecie dłuższy postój, 500 metrów za mostem na wschodnim brzegu rzeki znajduje się przystań Żuławki – Szwedowo

Z Żuławek do Rybiny jest około 1h 15 minut płynięcia, po drodze na lewym brzegu zobaczycie osobliwą budowlę, dawną strażnicę wałową w Izbiskach, na 10+850 km. rzeki Szkarpawa, na lewym brzegu znajduje się przystań Chorążówka – oaza ciszy i spokoju.

Na 15 km. rzeki znajduje się Węzeł Wodny w Rybinie. Wieś położona pomiędzy ramionami Leniwki i Nogatu, nad Szkarpawą, w odległości zaledwie siedmiu kilometrów od linii brzegowej Zatoki Gdańskiej, niepodzielnie panuje nad większością szlaków rzecznych Żuław. Po ponad 100 letnim moście obrotowym w Rybinie dalej jeździ Kolej Wąskotorowa, most jest ręcznie otwierany kilka razy dziennie, stąd koleją można dojechać na piaszczyste plaże do Sztutowa czy Mikoszewa. Zraz za mostem obrotowym na lewym brzegu znajduje się nabrzeże przystani w Rybinie. Z przystani widać w całej krasie dwa bliźniacze mosty zwodzone, jeden po drugim, w prawo na Szkarpawie (most żółty) oraz w lewo na Wiśle Królewieckiej (most niebieski). Jesteśmy bowiem w miejscu rzecznych wideł, które przecina droga z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny. Tuż przed mostem na Szkarpawie w zatoczce po prawej stronie pracuje  największa na Żuławach przepompownia Chłodniewo. Co tam na Żuławach! Urządzenia przepompowni są w stanie pracować w tempie dwóch tysięcy litrów na sekundę, co czyni z tej instalacji hydrotechnicznej największą w Europie.

Mosty zwodzone w Rybinie są otwierane w określonych godzinach, przy czym należy pamiętać iż operator nie podniesie mostu jeżeli przed mostem nie będą czekały jednostki. Jachty przycumowane przy kei są traktowane jak jachty nie oczekujące na jego otwarcie. Czekając na otwarcie jednostka powinna być w ruchu w nurcie rzeki, najlepiej jednak zadzwonić do operatora i poinformować go o chęci przepłynięcia pod mostem. Proszę pamiętać że operator wiedząc że płyniecie poczeka na Was parę minut jeżeli się spóźnicie. Poczeka kilka minut, ale nie więcej. Mosty w Rybinie są ważną drogą komunikacyjną prowadzącą na Mierzeje Wiślaną, most nie może być długo otwarty. Proszę nie mieć pretensji do operatora że dłużej nie czekał.

Około 1 km. za mostem, na prawym brzegu jest ujście rzeki Tuga do Szkarpawy, w chwili obecnej szlak jest nie żeglowny, w niedalekiej przyszłości tędy dopłynie się do stolicy Żuław – Nowego Dworu Gdańskiego. Od ujścia Tugi do Osłonki jest niecałą godzina żeglugi. Przystań w Osłonce to zdanie wielu naszych Klientów jedna z najlepszych marin na Pętli Żuławskiej, nie bez powodu została kilkakrotnie odznaczona nagrodą dla najbardziej przyjaznej przystani na Wielkiej Pętli Żuławskiej. Na miejscu na Żeglarzy czekają przyjaźni gospodarze Basia i Jurek, którzy dbają o te miejsce jak oczko w głowie. Na miejscu czyste sanitariaty, przystrzyżony trawnik, boisko do siatkówki, wiata ze stołami, miejsce na ognisko, pod drugiej stronie rzeki przepiękny pejzaż Żuławski. Proszę pamiętać że Osłonka posiada krótki pomost, najlepiej w dniu planowanej wizyty zadzwonić do Gospodarzy iż zarezerwować sobie miejsce. Często się zdarza że go brakuje, wtedy Bosman Jurek za zgodą załóg ustawiają jachty burta w burtę. Tuż obok przystani znajduje się smażalnia ryb, która posiada własny pomost (około 50 metrów przed pomostem mariny).

Z Osłonki pozostało około 10 minut do zatoki Zalewu Wiślanego, w ujściu Szkarpawy na prawym brzegu znajduje się przepompownia Osłonka. Wpływając na zatokę Zalewu Wiślanego po trzeciej czerwonej pławie (nr. 20) skręcamy w prawo wpływając ponownie w Nogat. W zatoce zdarzają się sieci, jest dużo roślinności, zalecane jest trzymanie się szlaku.

Nogatem przez Kanał Jagielloński do Elbląga

Przed nami ostanie dwie godziny rejsu do Elbląga, płyniemy ponownie Nogatem obok rezerwatu Ujście Nogatu (to rezerwat ornitologiczny), przepływamy przez głębie dochodzącą do 9 metrów, o której krążą wśród wędkarzy legendy o olbrzymich okoniach biorących w tym miejscu. Z lewej strony rzeki Wyspa Nowakowska. Po minięciu wyspy, na 54 kilometrze Nogatu, na lewym brzegu rozwidlenie szlaku – wejście do Cieplicówki, rzeka nie żeglowna, zarośnięta, z niskimi mostami. Na 51+600 km. rzeki Nogat znajduje się wejście przez wrota przeciwpowodziowe w Bielniku na Kanał Jagielloński. Wpływając na wrota nie ścinamy, należy osiągnąć taką wysokość aby widzieć czy nic z naprzeciwka nie płynie (dwie jednostki we wrotach się nie zmieszczą), obligatoryjnie należy użyć sygnału dźwiękowego – to nie tylko sygnał ostrzegawczy dla jednostek ale także dla wędkarzy. Przed nami ostatnie kilometry rejsu po Wielkiej Pętli Żuławskiej, rejs kończy się w marinie Bryza w Elblągu. Po zacumowaniu jachtu, należy się wypakować oraz posprzątać jednostkę.

Proszę pamiętać że godzina zdania jachtu wpisana w umowie, to godzina oddania czystej jednostki, a nie godzina przypłynięcia do przystani, każde spóźnienie powinno się zgłosić telefonicznie

Wisłą Królewiecką przez Zalew Wiślany, rzekę Elbląg do Elbląga

Alternatywną trasą z Rybiny jest rejs Wisłą Królewiecką do Sztutowa, dalej przez Zalew Wiślany, rzekę Elbląg do Elbląga. Jest to trasa wiodąca przez wewnętrzne wody morskie (należy zatem posiadać patent co najmniej sternika motorowodnego). Poza tym most zwodzony na Wiśle Królewieckiej w Rybinie z powody awarii od sezonu 2019 jest nie otwierany do odwołania, przepłyną pod nim jedynie jednostki o nie większej wysokości niż 2.2 metra przy średnim stanie wody. Wisłą Królewiecka to jedna z najładniejszych rzek na Wielkiej Pętli Żuławskiej, malowniczo meandrująca pośród żuławskich pól, szczególnie piękna jest w maju, podczas kwitnięcia rzepaku,  idealna do leniwego pływania hausbotem. Na 6+500 km. rzeki znajduje się most zwodzony w Sztutowie, zwany także mostem pancernych jest on jedną z największych atrakcji Sztutowa, w latach sześćdziesiątych zagrał on główną rolę w 16. odcinku słynnego serialu Czterej Pancerni i pies pt. "Daleki patrol", w którym załoga "Rudego" zdobywa przyczółek mostu broniony zaciekle przez wojska niemieckie. Przed mostem po lewej stronie Marina Baltica, za mostem pomosty cumownicze. Za Sztutowem koryto rzeki się poszerza, po obu stronach wały, na lewym brzegu zabudowania wsi Kobyla Kępa. Ostatni odcinek ujścia Wisły Królewieckiej należy do obszaru Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana. Wyjście na Zalew Wiślany oznaczone jest pławami WK2 oraz WK1, naprowadzają na pławę K-2. Na Zalewie poruszamy się zgodnie ze szlakiem, płyniemy na Stawę Gdańsk, następnie Stawę Elbląg, na rzekę Elbląg wpływamy kierując się na główki wejściowe. Przed nami ostatnia przeszkoda nawigacyjna podczas rejsu – most pontonowy w Nowakowie, jest otwierany o określonych godzinach, w przypadku wystąpienia cofki na rzece Elbląg nie jest otwierany. Od mostu pontonowego do naszej bazy, mariny Bryza w Elblągu jest około 30 minut spokojnej żeglugi.

Przykładowe trasy rejsu po Wielkiej Pętli Żuławskiej z podziałem na dni oraz szacowane czasy przepłynięcia pomiędzy poszczególnymi punktami.

 

Czarter na Pętli Żuławskiej z Elbląga:

Sobota:  Elbląg – Bulwary Zygmunta Augusta  w Elblągu (15 min.)

Niedziela:  Elbląg – Malbork (5h)

Poniedziałek:  Malbork – Biała Góra (3h)

Wtorek:  Biała Góra – Tczew (2h)

Środa:  Tczew – Górki Zachodnie (3,5 - 4h)

Czwartek:  Górki  Zachodnie – Gdańsk (1h)

Piątek:  Gdańsk – Drewnica – Żuławki – Rybina – Osłonka (6h)

Sobota:  Osłonka – Elbląg (2h)

 

Czarter na Pętli Żuławskiej z Białej Góry:

Niedziela: Biała Góra – Tczew (2h)

Poniedziałek:  Tczew – Górki Zachodni e (3,5 - 4h)

Wtorek: Górki Zachodnie – Gdańsk (1h)

Środa:  Gdańsk – Drewnica – Żuławki – Rybina – Osłonka (5-6h)

Czwartek:  Osłonka -  Elbląg – Jezioro Drużno – Elbląg (6h)

Piątek: Elbląg – Malbork (5h)

Sobota:  Malbork – Biała Góra (3h)

Niedziela:  zdanie jachtu w godzinach porannych

 

Zapraszamy do zapoznania się z locją Pętli Żuławskiejtabela poniżej.

 


Wszystkie zdjęcia w serwisie objęte są prawami autorskimi. Powielanie ich, kopiowanie, udostępnianie bez zgody autora zabronione.

WIELKA PęTLA ŻUłAWSKA

Wielka Pętla Żuławska to wyjątkowa trasa turystyczna podczas której nie tylko podziwiać będziemy niesamowitą  przyrodę, ale także zobaczymy liczne zabytki hydrotechniczne takie jak zabytkowe śluzy, mosty




GALERIA FILMÓW

Wielka Pętla Żuławska » Locja


Locja na odcinku Wielka Pętla Żuławska

# Km.
( Rosnąco )
Typ Nazwa Opis Km.
( Malejąco )
1 0.00 Km. Nabrzeże Bulwary Zygmunta Augusta Bulwary Zygmunta Augusta na wschodnim brzegu rzeki Elblągu. Idealne miejsce do cumowania na Elbląskiej Starówce 201.50 Km.
2 0.19 Km. Most zwodzony Most Niski Most zwodzony (Niski) w Elblągu, w ciągu ulic Orla - Studzienna, otwierany w godziny nieparzyste od 7 do 21. 201.31 Km.
3 0.39 Km. Przystań jachtowa OSW FALA

Na zachodnim brzegu rzeki Elbląg przystań Ośrodek Sportów Wodnych Fala, na wschodnim brzegu zaczynają się tereny przemysłowe

201.11 Km.
4 0.67 Km. Serwis WIZUS Na zachodnim brzegu rzeki Elbląg serwis silników zaburtowych WIZUS, za przystanią znajduje się obrotnica Portu Morskiego w Elblągu. 200.83 Km.
5 1.08 Km. Przystań kajakowa Pomost kajakowy

Na zachodnim brzegu rzeki Elbląg przystań kajakowa

200.42 Km.
6 1.67 Km. Most Trasa Unii Europejskiej

Trasa Unii Europejskiej - most nad rzeką Elblag.

199.83 Km.
7 1.95 Km. Przystań jachtowa Bryza

Na wschodnim brzegu rzeki Elbląg wejście do basenu portowego przystani jachtowej Bryza w Elblągu

199.55 Km.
8 2.05 Km. Przystań jachtowa Jachtklub Elbląg

Na zachodnim brzegu wejście do basenu portowego przystani Jachtklub Elbląg (dawny Wodnik)

199.45 Km.
9 2.30 Km. Rozwidlenie szlaku Kanał Jagielloński

Rozwidlenie szlaku, w kierunku północnym rzeka Elbląg prowadzi na Zalew Wiślany, w kierunku zachodnim zaczyna się Kanał Jagielloński

199.20 Km.
10 8.00 Km. Wrota Wrota w Bielniku

Wrota przeciwpowodziowe w Bielniku, koniec Kanału Jagiellońskiego wpływamy na rzekę Nogat, na południe Malbork, na północ Zalew Wiślany. Należy użyć sygnału dźwiękowego. Uwaga na wędkrzy, zarówno przed, jak i za wrotami (można zwinąć zestaw) !

193.50 Km.
11 8.70 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięcia na wysokości 15 m. (51 km. rzeki Nogat)

192.80 Km.
12 8.90 Km. Most Most drogowy Kępki

Most drogowy w miejscowości Kępki (50+800 km. rzeki Nogat), szerokość przęsła żeglownego wynosi 35 metrów, wysokość przy średniej wodzie wynosi 3.7 metra, przy wysokiej wodzie 3.3 metra. Najniższy stały most na Pętli Żuławskiej

192.60 Km.
13 11.90 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna Linia wysokiego napięcia na wysokości 33 m. (47+800 km. rzeki Nogat) 189.60 Km.
14 13.70 Km. Pomost cumowniczy Pomost w Jazowej

Przed mostem drogowym w Jazowie na zachodnim brzegu znajduje się nieiwlki pomost cumowniczy, możliwość cumowania od strony południowej. (45+700 km. rzeki Nogat)

187.80 Km.
15 13.85 Km. Most Most w Jazowej Most drogowy w Jazowej (45+850 km. rzeki Nogat), szerokość przęsła żeglownego wynosi 23 metry, wysokość przy średnim stanie wody 6 metrów, przy wysokim stanie wody 5,2 metra. 187.65 Km.
16 14.70 Km. Most Mosty S7 w Jazowej Most drogowy w ciągu drogi S7 (45+000 km. Nogatu), szerokość przęsła żeglownego wynosi 49 metrów, prześwit przy średnim poziomie wody 7.7 metra, przy wysokiej wodzie 7,0 m. 186.80 Km.
17 15.20 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięca na wysokości 13 metra (44+500 km. rzeki Nogat)

186.30 Km.
18 20.20 Km. Linia napowietrzna Linie energetyczna

Linia wysokiego napięca na wysokości 14.8 metra (39+500 km. rzeki Nogat)

181.30 Km.
19 21.11 Km. Śluza Śluza Michałowo

Śluza Michałowo (38+590 km.) - typowa śluza kaskady Nogatu, otwierana ręcznie. Zalecany kontakt telefoniczny na 20 minut przed śluzowaniem.

180.39 Km.
20 24.80 Km. Zabudowania Centralny Wodociąg Żuławski

Centralny Wodociąg Żuławski (ok.. 35 km. rzeki Nogat) - w miejscowości Letniki znajduje się ujęcia wody najwiekszegowodociągu w Europie. Z wody widoczne duże zabudowania.

176.70 Km.
21 27.70 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięcia na wysokości 18,50 metra. (32 km. rzeki)

173.80 Km.
22 28.70 Km. Zabudowania Wieś Szawałd

Za wałem znajduje się miejscowość Szawałd z zabytkowym kościołem pw. Św. Katarzyny konstrukcji szachulcowej.

172.80 Km.
23 33.00 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięca na wysokości 12 metra (26+700 km. Nogatu)

168.50 Km.
24 35.70 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięcia na wysokości 13,8 metra (24+000 km. rzeki Nogat)

165.80 Km.
25 35.75 Km. Śluza Śluza Rakowiec Śluza Rakowiec (23+950 km. rzeki Nogat) - typowa śluza kaskady Nogatu, otwierana ręcznie. Zalecany kontakt telefoniczny na 20 minut przed śluzowaniem 165.75 Km.
26 37.55 Km. Port Port Żeglugi Bydgoskiej

Na południowo - wschodnim (lewym) brzegu basen portowy Żeglugi Bydgoskiej (22+150 km. rzeki Ngoat), w tle widoczne elewatory. Zakaz cumowania

163.95 Km.
27 37.80 Km. Stocznia Techno - Marine

Na południowo - wschodnim (lewym) brzegu nabrzeże stoczni Techno - Marine (ok.. 22 km.), zakaz cumowania.

163.70 Km.
28 39.30 Km. Przystań jachtowa Przystań Park Północny

Na połduniowo - wschodnim brzegu znajduje się przystań jachtowa Park Północny Malbork. W bliskiej odległości Park Ruchomych Dinozaurów.

162.20 Km.
29 39.90 Km. Most Most Kolejowy

Most kolejowy w Malborku, szerokość przęsła żeglownego wynosi 20 metrów, wysokość przy średniej wodzie 9 metrów, przy wysokiej wodzie 8,2 metra.

161.60 Km.
30 40.00 Km. Zabudowania Zamek Krzyżacki w Malborku

Na połduniowym brzegu największa twierdza średniowiecznej Europy Zamek Krzyżacki w Malborku

161.50 Km.
31 40.30 Km. Bar Grill Bar U Flisaka

Na zachodnim brzegu Nogatu, tuż przed kładką dla pieszych znajduje się przystań Grill Bar u Flisaka. Możliwość cumowanie dla 3-4 jachtów, prąd, woda, toalety. Piękny widok wieczorem na zamek.

161.20 Km.
32 40.35 Km. Most Kładka dla pieszych

Kładka dla pieszych, szerokość przęsła żeglownego wynosi 20 metrów, prześwit przy średnim stanie wody 5,2, przy wysokim stanie wody 4,6 metra.

161.15 Km.
33 40.40 Km. Nabrzeże Nabrzeże przy Zamku Krzyżackim

Nabrzeże do cumowania pod Zamkiem w Malborku. Brak dozoru, sanitariatów, możliwy postój.

161.10 Km.
34 41.50 Km. Most Mosty drogowe

Dwa mosty drogowe, szerokość przęsła zeglownego 22 metry, prześwit przy średnim stanie wody 5,2 metra, przy wysokim stanie wody 4,6 metra

160.00 Km.
35 41.65 Km. Pomost cumowniczy pomosty OSiR

Na wschodnim brzegu przystań OSiR - czynne w sezonie wakacyjnym, miejskie kąpielisko. Postój nocny nie zalecany.

159.85 Km.
36 43.10 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięcia na wysokości 14 metrów. (16+600 km. rzeki Nogat)

158.40 Km.
37 45.20 Km. Śluza Śluza Szonowo

Śluza Szonowo (14+500 km. rzeki Ngoat), typowa śluza kaskady Nogatu, otwierana ręcznie. Zalecany kontakt telefoniczny na 20 minut przed śluzowaniem

156.30 Km.
38 46.20 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięcia na wysokości 14 metrów. (13+500 km. Nogatu)

155.30 Km.
39 49.20 Km. Rezerwat Rezerwat Parów Węgry

Rezerwat Parów Węgry - rosną w nim 150 letnie sosny i dęby.

152.30 Km.
40 53.50 Km. Rezerwat Las Mątowski

Na zachodnim brzegu rezerwat przyrody Las Mątowski (4 - 6 km.)

148.00 Km.
41 55.80 Km. Rozwidlenie szlaku Stary Nogat

Na zachodnim brzegu Stary Nogat (ok.. 1+700 km. rzeki Nogat) - dawne koryto ujściowe Nogatu, wejśćie zarośnięte, nie żeglowne.

145.70 Km.
42 56.05 Km. Most Jagow Brücke

Ruiny mostu Jagow Brücke (1+450 km. rzeki Nogat) - w okresie miedzywojennym granica Polski i Wolnego Miasta Gdańska, wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w 1945 r. Pozostały po nim tylko przyczułki.

145.45 Km.
43 59.25 Km. Przystań jachtowa Przystań w Białej Górze Na wschodnim brzegu przystań jachtowa w Białej Górze (0+450 km. rzeki Nogat) 142.25 Km.
44 59.29 Km. Przystań jachtowa Zespół Śluz w Białej Górze

Zespół śluza w Białej Górze. W okresie międzywojennym śluza była granicą trzech państw: Poski, Niemiec oraz Wolnego Miasta Gdańska.

142.21 Km.
45 59.70 Km. Rozwidlenie szlaku Wisła / Początek Nogatu

Rzekaw Wisła, głowki wejśćiowe na rzekę Nogat (886+600 km. rzeki Wisła)

141.80 Km.
46 61.60 Km. Uwaga Rafa kamienna

Rafa kamienna w Piekle - można uszkodzić kadłub jednostki. Rafę kamienną płynąc zgodnie z wytyczonym szlakiem powinniśmy minąć będąc na lewym (wschodnim) brzegu. (888+500 km. rzeki Wisła)

139.90 Km.
47 62.05 Km. Zabudowania Wieś Piekło

Na wschodnim brzegu wieś Piekło

139.45 Km.
48 63.10 Km. Rezerwat Las Mątowski Na prawym brzegu (wschodnim) rezerwat Las Mątowski widziany od strony Wisły 138.40 Km.
49 69.90 Km. Wrota Śluza Międzyłęska

Na lewym brzegu (zachodnim) znajduje się śluza Międzyłęska z 1896 roku - jej wrota same się zamykają pod naporem wielkiej wody. (896+800 Km. rzeki Wisła)

131.60 Km.
50 70.01 Km. Uwaga Uciążliwy przemiał

Uciążliwy przemiał (897 km. Wisły)

131.40 Km.
51 71.10 Km. Zabudowania Mątowy Wielkie

Na prawym brzegu znajduje się wieś Mątowy Wielkie (ok.. 898 km. Wisły), miejsce w którym na świat przyszła błogosławiona Dorota z Mątowów.

130.40 Km.
52 74.90 Km. Uwaga Uciążliwy przemiał

Uciążliwy przemiał (901+800 km. Wisły)

126.60 Km.
53 75.10 Km. Zabudowania Gorzędziej

Na lewym brzegu (zachodnim) znajduje się wieś Gorzędziej (ok.. 902 km. rzeki Wisła), na wzniesieniu stoi zabytkowy kościół z XIV wieku, którego wieża jest widoczna z daleka. W kościele znajdują się relikwie św. Wojciecha

126.40 Km.
54 77.00 Km. Most Most Knybawski

Most Knybawski (903+900 km. Wisły)- szerokość przęsła żeglownego wynosi 60 metrów, wysokosć przy średniej wodzie 15,52 metry, przy wysokiej wodzie 9,78 metra. W okresie II Wojny Światowej łaczył Królewiec z Berlinem, był silnie ufortyfikowany, zachowały się pozostałosci bunkrów na przyczółkach mostu.

124.50 Km.
55 79.10 Km. Zabudowania Tczew

Na lewym brzegu rzeki widoczne zabudowania Tczewa (ok.. 906 km. rzeki Wisły)

122.40 Km.
56 80.97 Km. Przystań jachtowa Przystań w Tczewie

Na lewym brzegu (zachodnim) przystań żeglarska w Tczewie (ok.. 908 km. rzeki Wisła). Pomost pływający znajduje się w części południowej przystani. Do pomostu podchodzimy pod prąd - po minięciu przystani zawracamy i robimy podjeście do kei.

120.53 Km.
57 81.67 Km. Most Mosty w Tczewie

Zabytkowe mosty w Tczewie, pierwszy kolejowy, drugi drogowy. (908+570 - 908+600 km.)

119.83 Km.
58 82.10 Km. Port Basen portowy

Na lewym brzegu Wisły (908+600 km.) wejście do basenu portowego.

119.40 Km.
59 82.60 Km. Uwaga Uciążliwy przemiał

Uciążliwy przemiał (ok.. 910 km. rzeki)

118.90 Km.
60 95.10 Km. Uwaga Rozciągnięte ostrogi

Na 922 km. rzeki Wisła pod linią wysokiego napiecia rozciągnięte ostrogi.

106.40 Km.
61 98.70 Km. Nabrzeże Betonowe nabrzeże

Na lewym brzegu wisły (ok.. 926 km. rzeki) betonowe nabrzeże obłożone oponami, możliwe awaryjne cumowanie.

102.80 Km.
62 101.60 Km. Uwaga Koniec oznaczeń brzegowych

Ostanie znaki nawigacyjne na brzegach Wisły (928+500 km. rzeki Wisły), od tego miejsca oficjalnie dozwolona jest żegluga środkiem rzeki.

99.90 Km.
63 102.73 Km. Most Przyczółki mostu

Na obydwu brzegach rzeki betonowe przyczułki dawnego mostu (ok.. 929 km. rzeki Wisły)

98.77 Km.
64 103.00 Km. Most Most drogowy w Kiezmarku

Most dorogowy w Kiezmarku (929+900 km. Wisły), przęsło żeglowne ma szerokość 75 metrów, wysokość przy średniej wodzie 10,55, przy wodzie wysokiej 6,79

98.50 Km.
65 103.20 Km. Most Mosty drogowe S7 w Kiezmarku

Mosty drogowe w ciągu trasy S7 w Kiezmarku (930+100 km. rzeki Wisła) - szerokość przęsła żeglownego ok.. 12 metrów, wysokość wysokiej wodzie 8,02 m.

98.30 Km.
66 103.30 Km. Linia napowietrzna Linia energatyczna

Linia wysokiego napięcia na wysokości 16 metrów. (930+200 km.)

98.20 Km.
67 103.90 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięcia na wysokości 16 metrów. (930+800 km.)

97.60 Km.
68 104.10 Km. Rozwidlenie szlaku Wejście na Szkarpawe

Wejście na rzekę Szkarpawę - Śluza Gdańska Głowa (931 km. rzeki Wisły). Ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się wpływania bezpośrednio od strony Tczewa, należy minąć wejśćie o 50-70 metrów, zawrócić i wejść od strony Gdańska.

97.40 Km.
69 106.10 Km. Uwaga Przekop Wisły

Początek Przekopu Wisły

95.40 Km.
70 109.10 Km. Rozwidlenie szlaku Wejście na Martwą Wisłę

Wejście na Martwą Wisłę oraz do śluzy Przegalina (936 km. rzeki Wisła)

92.40 Km.
71 109.65 Km. Śluza Śluza Przegalina

Śluza Przegalina (0+550 km. Martwej Wisły), nad śluzą linia wysokiego napięcia na wysokości 15 m. na końcu śluzy most zwodzony.

91.85 Km.
72 110.25 Km. Rozwidlenie szlaku Rozwidlenie za śluzą

Rozwidlenie szlaku, w lewo w kierunku południowym trzykilometrowa odnoga Martwej Wisły prowadząca do Mariny Błotnik. Prosto Martwą Wisłą w kierunku Gdańska

91.25 Km.
73 115.05 Km. Stocznia Stocznia Galeon

Na południowym brzegu (lewym) przystań rezydencka Stoczni Galeon, fałda fosforanów (5+500 km. Martwej Wisły).

86.45 Km.
74 117.45 Km. Przystań jachtowa Przystań Tęcza w Wiślince

na południowym (lewym) brzegu przystań rezydencka Tęcza w Wiślince (8+500 Km. Martwej Wisły)

84.05 Km.
75 118.05 Km. Most zwodzony Most w Sobieszewie

Most zwodzony w Sobieszewie - szerokość otwieranych skrzydeł 183 m, prześwit 5 metrów, czas otwierania 2.5 minuty. (9 km. rzeki Martwa Wisła)

83.45 Km.
76 118.65 Km. Nabrzeże Nabrzeże w Sobieszewie

na północnym brzegu nabrzeże w Sobieszewie (9+200 km. rzeki Martwa Wisła)

82.85 Km.
77 119.45 Km. Przystań jachtowa Stanica Wodna w Wiślince

na połduniowym brzegu wejście do Stanicy Wodnej Wiślinka (ok.. 10 km. Martwej Wisły)

82.05 Km.
78 120.55 Km. Rozwidlenie szlaku Rozwidlenie Martwej Wisły i Wisły Śmiałej

Rozwidlenie szlaku (11+500 km. Martwej Wisły), na północ rozlewisko Wisły Smiałej - przystanie jachtowe w Górkach Zachodnich, w lewo szlak prowadzi Martwą Wisła do centrum Gdańska. Od tego miejsca zaczynają się wewnętrzne wody morskie. Zmiana oznakowania ze śródlądowego na morskie.

80.95 Km.
79 120.75 Km. Przystań jachtowa Jachtklub Neptun

na północnym brzegu (prawym) w basenie portowym przystań jachtowa Jachtklubu Neptun, serwis silnikow zaburtowych Mercado.

80.75 Km.
80 121.20 Km. Przewężenie szlaku Zwężenie szlaku

Przewężenie szlaku, przed powstaniem Przekopu Wisły w tym miejscu była dawna śluza chroniąca Gdańsk przed wielką wodą. Dłuższy postój przy nabrzeżach nie zalecany. Duży ruch i zafalowanie.

80.30 Km.
81 121.25 Km. Stocznia Basen portowy stoczni Wisła

Baseny portowe Stoczni Wisła (12 km. Martwej Wisły)

80.25 Km.
82 123.85 Km. Nabrzeże Nabrzeże Rafinerii Lotos

Na południowym brzegu (lewym) Nabrzeże Rafinerii Lotos (ok.. 14 km. Martwej Wisły)

77.65 Km.
83 125.65 Km. Przystań jachtowa Przystanie w Kanale Rozwójki

Na północnym brzegu (prawym) przystań jachtowa Gdański Klub Morski, na połduniowym brzegu w Kanale Rozwójki marina Kaper, Bliza, Pałac Młodzierzy

75.85 Km.
84 125.75 Km. Przystań jachtowa Przystań Tamka

Na północnym brzegu (prawym) przystań jachtowa Tamka

75.75 Km.
85 125.95 Km. Przystań jachtowa STEWA

na południowym brzegu (lewym) przystań jachtowa Gdańskiego Ośrodka Szkoleń Motorowodnych STEWA

75.55 Km.
86 126.05 Km. Przystań jachtowa Yacht Klub Północny

na północnym brzegu (prawym) przystań jachtowa Yacht Klub Północny

75.45 Km.
87 126.55 Km. Stocznia Stocznia Conrad

na północnym brzegu (prawym) tereny stoczniowe, zaczynają się tuż zaraz za mostem

74.95 Km.
88 126.90 Km. Most Most Wantowy

Most wantowy im. Jana Pawła II (17+930 km. rzeki Martwa Wisła), prześwit przy średnim stanie wody 8,5 metra, przy wodzie wysokiej 7.4 metra

74.60 Km.
89 126.95 Km. Przystań kajakowa Przystań kajakowa Dakkar

Pomiędzy mostami na północnym brzegu (prawym) przystań kajakowa Dakkar.

74.55 Km.
90 127.05 Km. Most Most Kolejowy

Most kolejowy (18+000 km. rzeki Martwa Wisła); szerokość przęsła żeglownego 50 metrów, prześwit nad mostem 8 metrów.

74.45 Km.
91 127.45 Km. Uwaga Pława kardynalna

na południowym brzegu (lewym) podwodne przeszkody oznaczone pławą kardynalną (ok.. 18 km. rzeki Martwa Wisła)

74.05 Km.
92 128.05 Km. Przystań jachtowa Przystanie jachtowe

Na południowym brzegu (lewym) ujście opływu Motławy, przystanie wioślarska AZS, żeglarska ZHP, WOPR

73.45 Km.
93 128.15 Km. Most Most Siennicki

Most Siennicki (19+000 km. Martwej Wisły), szerokość przęsła żeglownego 19 metrów, wysokość przy średnim stanie wody 7.5 metra.

73.35 Km.
94 129.25 Km. Rozwidlenie szlaku Obrotnica Statków

Rozwidlenie szlaku, w prawo (kierunek północ) Kanałem Kaszubskim do Westerplatte, na wprost tereny stoczniowe (zakaz wpływania). W lewo wpływamy na Motławę,  na Gdańską Starówkę.

72.25 Km.
95 129.95 Km. Przystań jachtowa Sienna Grobla

Na wschodnim brzegu (lewym) Motławy Przystań Sienna Grobla, obok przystani pływająca stacja paliw Lotos

71.55 Km.
96 130.25 Km. Most zwodzony Kładka nad Motławą

Kładka nad motławą na Ołowiance; szerokość przęsła żeglownego 29 metrów, prześwit nad lustrem wody 2.5 metra. Czas otwierania przesła 2 minuty.

71.25 Km.
97 130.65 Km. Rozwidlenie szlaku Gdański Żuraw

Zabytkowy Żuraw na nabrzeżu rybackim (naprzeciwko wejścia do Mariny Gdańsk)

70.85 Km.
98 130.75 Km. Przystań jachtowa Marina Gdańsk

Marina Gdańsk

70.75 Km.
99 130.85 Km. Rozwidlenie szlaku Gdański Żuraw

Zabytkowy Żuraw na nabrzeżu rybackim (naprzeciwko wejścia do Mariny Gdańsk)

70.65 Km.
100 131.25 Km. Most zwodzony Kładka nad Motławą

Kładka nad motławą na Ołowiance; szerokość przęsła żeglownego 29 metrów, prześwit nad lustrem wody 2.5 metra. Czas otwierania przesła 2 minuty.

70.25 Km.
101 131.55 Km. Przystań jachtowa Sienna Grobla

Na wschodnim brzegu Motławy Przystań Sienna Grobla, obok przystani pływająca stacja paliw Lotos

69.95 Km.
102 132.25 Km. Rozwidlenie szlaku Obrotnica

Rozwidlenie szlaku, prosto (kierunek północ) Kanałaem Kaszubskim do Westerplatte, w lewo (zachód) tereny stoczniowe (zakaz wpływania). Szlak na Zalew Wiślany prowadzi w prawo (wschód)

69.25 Km.
103 133.35 Km. Most Most Siennicki

Most Siennicki (19+000 km. Martwej Wisły), szerokość przęsła żeglownego 19 metrów, wysokość przy średnim stanie wody 7.5 metra.

68.15 Km.
104 133.45 Km. Przystań jachtowa Przystanie w odpływie Motławy

Na południowym brzegu ujście opływu Motławy, przystanie wioślarska AZS, żeglarska ZHP, WOPR

68.05 Km.
105 134.05 Km. Uwaga Podwodne przeszkody

na południowym brzegu podwodne przeszkody oznaczone pławą kardynalną (ok.. 18 km. rzeki Martwa Wisła)

67.45 Km.
106 134.45 Km. Most Most Kolejowy

Most kolejowy (18+000 km. rzeki Martwa Wisła); szerokość przęsła żeglownego 50 metrów, prześwit nad mostem 8 metrów.

67.05 Km.
107 134.55 Km. Przystań kajakowa Dakkar

Pomiedzy mostami na północnym brzegu przystań kajakowa Dakkar

66.95 Km.
108 134.60 Km. Most Most Wantowy

Most wantowy im. Jana Pawła II (17+930 km. rzeki Martwa Wisła), prześwit przy średnim stanie wody 8,5 metra, przy wodzie wysokiej 7.4 metra

66.90 Km.
109 134.95 Km. Stocznia Stocznia Conrada

na północnym brzegu tereny stoczniowe, zaczynają się tuż zaraz za mostem

66.55 Km.
110 135.45 Km. Przystań jachtowa Marina Yacht Klub Północny

na północnym brzegu przystań jachtowa Yacht Klub Północny

66.05 Km.
111 135.55 Km. Przystań jachtowa STEWA

na południowym brzegu przystań jachtowa Gdańskiego Ośrodka Szkoleń Motorowodnych STEWA

65.95 Km.
112 135.75 Km. Przystań jachtowa Tamka

Na północnym brzegu przystań jachtowa Tamka

65.75 Km.
113 135.85 Km. Przystań jachtowa Przystanie w Kanale Rozwójki

Na północnym brzegu przystań jachtowa Gdański Klub Morski, na połduniowym brzegu w Kanale Rozwójki marina Kaper, Bliza, Pałac Młodzierzy

65.65 Km.
114 137.65 Km. Nabrzeże Nabrzeże techniczne Lotosu

Na południowym brzegu Nabrzeże Rafinerii Lotos (14 km. Martwej Wisły)

63.85 Km.
115 140.25 Km. Stocznia Stocznia Wisła

Baseny portowe Stoczni Wisła (12 km. Martwej Wisły)

61.25 Km.
116 140.30 Km. Przewężenie szlaku Zwężenie szlaku

Przewężenie szlaku, przed powstaniem Przekopu Wisły w tym miejscu była dawna śluza chroniąca Gdańsk przed wielką wodą

61.20 Km.
117 140.75 Km. Serwis Jachtklub Neptun

na północnym brzegu w basenie portowym przystań jachtowa Jachtklubu Neptun, serwis silnikow zaburtowych Mercado

60.75 Km.
118 140.95 Km. Rozwidlenie szlaku Rozwidlenie Wisły Martwej i Śmiałej

Rozwidlenie szlaku (11+500 km. Martwej Wisły), w lewo (na północ) rozlewisko Wisły Smiałej - przystanie jachtowe w Górkach Zachodnich, w prawo (południowy wschód) szlak prowadzi Martwą Wisła w kierunku do śluzy Przegalina. Od tego miejsca zaczynają się ponownie wody śródlądowe.

60.55 Km.
119 142.05 Km. Przystań jachtowa Stanica Wiślinka

na połduniowym brzegu wejście do Stanicy Wodnej Wiślinka (ok.. 10 km. Martwej Wisły)

59.45 Km.
120 142.85 Km. Nabrzeże Nabrzeże Sobieszewo

na północnym brzegu nabrzeże w Sobieszewie (9+200 km. rzeki Martwa Wisła)

58.65 Km.
121 143.45 Km. Most zwodzony Most w Sobieszewie

Most zwodzony w Sobieszewie - szerokość otwieranych skrzydeł 183 m, prześwit 5 metrów, czas otwierania 2.5 minuty. (9 km. rzeki Martwa Wisła)

58.05 Km.
122 144.05 Km. Przystań jachtowa Tęcza Wiślinka

na południowym brzegu przystań rezydencka w Wiślince (8+500 Km. Martwej Wisły)

57.45 Km.
123 146.45 Km. Nabrzeże Stocznia Galeon

Na południowym brzegu przystań rezydencka Stoczni Galeon, fałda fosforanów (5+500 km. Martwej Wisły), zakaz cumowania.

55.05 Km.
124 151.25 Km. Rozwidlenie szlaku Rozwidlenie marina Błotnik

Rozwidlenie szlaku, w lewo wejście do dawnej śluzy (obecnie przystań RZGW), w prawo w kierunku południowym trzykilometrowa odnoga Martwej Wisły prowadząca do Mariny Błotnik. Prosto śluza Przegalina

50.25 Km.
125 151.85 Km. Śluza Śluza Przegalina Południowa

Śluza Przegalina (0+550 km. Martwej Wisły), nad śluzą linia wysokiego napięcia na wysokości 15 m. na końcu śluzy most zwodzony.

49.65 Km.
126 152.40 Km. Rozwidlenie szlaku Wejście na Wisłe

Rozwidlenie szlaku (936 km. Wisły). Na północ Mikoszewo, ujście Wisły do Bałtyku, na południe w kierunku śluzy Gdańska Głowa.

49.10 Km.
127 157.05 Km. Rozwidlenie szlaku Wejście na Szkarpawe

Wejście na rzeke Szkarpawa (931 km. Wisły)

44.45 Km.
128 157.30 Km. Śluza Śluza Gdańska Głowa

Śluza Gdańsk Głowa (0+250 km. rzeki Szkarpawa

44.20 Km.
129 159.85 Km. Przystań kajakowa Przystań kajakowa w Drewnicy

Na północnym (lewym) brzegu przystań kajakowa (2+800 km. rzeki Szkarpawa)

41.65 Km.
130 159.90 Km. Most zwodzony Most w Drewnicy

Most zwodzony w Drewnicy (2+850 km. rzeki Szkarpawa). Prześwit pod mostem 3 metry, szerokość przęsła żeglownego 12,5 metra. Po obu stronach mostu na północnym brzegu znajdują się pomosty cumownicze. Na północnym brzegu wieś Drewnica, we wsi zabytkowy wiatrak Koźlak pochodzący z 1718 roku, sklep spożywczy. Na południowym brzegu wieś Żuławki z domami podcieniowymi, sklep spożyczy

41.60 Km.
131 160.60 Km. Przystań jachtowa Żuławki - Szwedowo

Na południowym brzegu przystań Żuławki - Szwedowo (3+550 km. Szkarpawy). Charakterystyczny budynek bosmanatu - niebieska barka. Od strony południowej jeden z najlepszych slipów na Żuławach, od strony północnej pomosty płaytwajće. Idealne miejsce na postój, zwiedzenie Żuławek.

40.90 Km.
132 163.40 Km. Zabudowania Strażnica Wałowa

Na północnym brzegu dawna strażnica wałowa w Izbiskach (6+350 km. rzeki Szkarpawa). Obiekt w budowie

38.10 Km.
133 167.90 Km. Przystań jachtowa Chorążówka Na północnym brzegu przystań jachtowa Chorążówka (10+850 km. rzeki Szkarpawa) 33.60 Km.
134 171.55 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

linia wysokiego napiecia na wysokości 18,2 metra (14+500 km. Szkarpawy)

29.95 Km.
135 172.03 Km. Most Most obrotowy w Rybinie

Zabytkowy most obrotowy kolei wąskotorowej (14+980 km. rzeki Szkarpawa), prześwit pod mostem zamkniętym przy średnim stanie wody wynosi 2.20 metra. Szerokość przęsła żeglugowego 17,20 m.

29.47 Km.
136 172.05 Km. Przystań jachtowa Przystań w Rybinie Na północnym brzegu długie nabrzeże przystani jachtowej w Rybinie (15+000 - 15+450 km. Szkarpawy). Obok przystani sklep spożywczy. Przed przystanią dzika plaża oraz przystań kajakowa 29.45 Km.
137 172.30 Km. Rozwidlenie szlaku Rozwidlenie Szkarpawy

Rozwidlenie Szkarpawy i Wisły Królewieckiej, w prawo  Szkarpawa (most żółty) w lewo zaczyna się Wisła Królewiecka (most niebieski)

29.20 Km.
138 172.37 Km. Stacja pomp Przepompownia Chłodniewo

Na południowym brzegu w małej zatoczce stacja pomp Chłodniewo (15+300 km.)

29.13 Km.
139 172.50 Km. Most zwodzony Most zwodzony w Rybinie

Most zwodzony w Rybinie (15+450 km. Szkarpawy), wysokość prześwitu nad mostem przy średnim stanie wody wynosi 2.58 m., przy wodzie wysokiej 1.60 m. Prześwit zmienny, zależny od poziomu wody. Szerokość przęsła żeglownego wynosi 11.70 metra.

29.00 Km.
140 173.84 Km. Ujście rzeki Ujście Tugi

Na południowym brzegu ujście rzeki Tuga do Szkarpawy (16+790 km. Szkarpawy), nad ujściem most. Prześwit nad rzeką 3 metry. Tuż obok przystań Policji Wodnej.

27.66 Km.
141 174.84 Km. Linia napowietrzna Linie energetyczne

dwie linie wysokiego napięca na wysokości 14 m. (17+790 km. rzeki Szkarpawa)

26.66 Km.
142 177.50 Km. Przystań kajakowa pomost kajakowy Przystań kajakowa na południowym brzegu (20+450 km. rzeki Szkarpawa) 24.00 Km.
143 180.35 Km. Linia napowietrzna Linia energetyczna

Linia wysokiego napięca na wysokości 16,5 m. (23+300 km. rzeki Szkarpawa)

21.15 Km.
144 180.45 Km. Bar Cicha Przystań

Na połduniowym brzegu stanica wędkarska Cicha Przystań (23+400 km.) w Osłonce. Możliwość cumowania przy pomoście stanicy. W sezonie bar rybny, wędzarnia ryb.

21.05 Km.
145 180.55 Km. Przystań jachtowa Przystań w Osłonce

Na połduniowym brzegu pomost cumowniczy przystani żeglarskiej w Osłonce (23+500 km. rzeki Szkarpawa). Na miejscu prysznice, wiata, miejsce na ognisko, boisko do siatkówki.

20.95 Km.
146 182.35 Km. Stacja pomp Przepompownia w Osłonce

Na południowym brzegu w małej zatoczce przepompownia Osłonka (25+300 km. rzeki Szkarpawa)

19.15 Km.
147 182.45 Km. Ujście rzeki Ujście Szkarpawy

Ujście rzeki Szkarpawa do Zalewu Wiślanego, rozpoczyna się oznakowanie morskie

19.05 Km.
148 183.10 Km. Rozwidlenie szlaku Ujście Nogatu

Rozwidlenie szlaku, prosto Zalew Wiślany, w lewo rzeka Nogat oraz Rezerwat Ujście Nogatu (62+000 - 59+000 km. rzeki Nogat), Wyspa Nowakowska (62+000 - 51+600 km. Nogatu). W ujściu Nogatu głębokości dochodzą do 9 metrów, krążą legendy o olbrzymich okoniach łowionych w tym miejscu.

18.40 Km.
149 191.10 Km. Ujście rzeki Ujśce Cieplicówki

Ujśce rzeki Cieplicówka (54+000 km. rzeki Nogat) - zakaz wpływania, szlak mocno porośnięty, nie żeglowny

10.40 Km.
150 193.50 Km. Rozwidlenie szlaku Kanał Jagielloński

Wejście na Kanał Jagielloński (51+600 km. rzeki Nogat). Wrota przeciwpowodziowe w Bielniku. Uwaga na wędkrzy, zarówno przed, jak i za wrotami (można zwinąć zestaw) ! Należy użyć sygnału dźwiękowego - dwie jednostki we wrotach się nie zmieszczą.

8.00 Km.
151 199.20 Km. Rozwidlenie szlaku Rzeka Elbląg

Rozwidlenie szlaku, koniec Kanału Jagiellońskiego, początek rzeki Elbląg. Na północ kierunek na Zalew Wiślany, na południe do centrum Elbląga.

2.30 Km.
152 199.45 Km. Przystań jachtowa Jachtklub Elbląg

Na zachodnim brzego wejście do basenu portowego przystani Jachtklub Elbląg (dawny Wodnik)

2.05 Km.
153 199.55 Km. Przystań jachtowa HOW Bryza

Na wschodnim brzegu rzeki Elbląg wejście do basenu portowego przystani jachtowej Bryza w Elblągu

1.95 Km.
154 199.83 Km. Most Most drogowy

Most drogowy Trasa Unii Europejskiej

1.67 Km.
155 200.42 Km. Przystań kajakowa pomost kajakowy

Na zachodnim brzegu rzeki Elbląg przystań kajakowa, zaczyna się obrotnica Portu Morskiego w Elblągu

1.08 Km.
156 200.83 Km. Serwis WIZUS

Na zachodnim brzegu rzeki Elbląg swoją siedziba ma firma WIZUS  - serwujs silników zaburtowych i stacjonarnych.

0.67 Km.
157 201.11 Km. Przystań jachtowa FALA

Na zachodnim brzegu rzeki Elbląg przystań Ośrodek Sportów Wodnych Fala, na wschodnim brzegu zaczynają się tereny przemysłowe

0.39 Km.
158 201.31 Km. Most zwodzony Most Niski

Most zwodzony (Niski) w Elblągu, w ciągu ulic Orla - Studzienna, otwierany w godziny nieparzyste od 7 do 21.

0.19 Km.
159 201.50 Km. Nabrzeże Bulwary Zygmunta Augusta

Bulwary Zygmunta Augusta na wschodnim brzegu rzeki Elblągu. Idealne miejsce do cumowania na Elbląskiej Starówce

0.00 Km.

trasy na Pętli Żuław


Mała Pętla Żuławska

Wokół Zalewu Wiślanego

Z Gdańska na Zalew Wiślany

Partnerzy witryny Pętla Żuław