Czartery jachtów na Pętli Żuławskiej

Most zwodzony w Rybinie na Szkarpawie

Pętla Żuławska - Mosty
  • Home
  • Mosty
  • Most zwodzony w Rybinie na Szkarpawie
  • Mosty


Most zwodzony w Rybinie na Szkarpawie

Rybina to najważniejszy węzeł wodny Pętli Żuławskiej, tutaj krzyżują się liczne szlaki wodne.  Z Rybiny możemy popłynąć w trzech kierunkach: Szkarpawą do Gdańska, Wisłą Królewiecką do Sztutowa i dalej na Zalew Wiślany oraz Szkarpawą także na Zalew Wiślany. Za Rybiną do Szkarpawy wpływa rzeka Tuga, którą możemy dopłynąć do Nowego Dworu Gdańskiego. W Rybinie działa przepompownia Chłoniewo odcinająca Linawę od Szkarpawy.

W Rybinie na 15+450 km. rzeki Szkarpawa,  w ciągu drogi Nowy Dwór Gdański – Stegna znajduje się zabytkowy most zwodzony nad Szkarpawą.

Most zwodzony w Rybinie nad Szkarpawą (most żółty) został zbudowany w 1934 roku, zastępując dawną drewnianą konstrukcję, pod koniec wojny został zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie. Na podstawie zachowanej oryginalnej dokumentacji pod koniec lat 40 ubiegłego wieku został odbudowany. Ostatni remont mostu miał miejsce w 2015 roku.

Żółty most w Rybinie obecnie ma nośność 30T, jest konstrukcją cztero przęsłową, z typowymi rozwiązaniami dla tego typu mostów z przeciwwagą. Całkowita długość przęsła podnoszonego wynosi 14,3 metra a szerokość 8,3 metra. Prześwit pod przęsłem podnoszonym wynosi 1,6 metra przy średnim stanie wody, szerokość drogi wodnej w tym miejscu wynosi 11,7 metra. Fundamenty mostu wykonane są w technologii żelbetowej opartej na drewnianych palach wbitych w dno rzeki. Przęsło mostu jest podnoszone mechanicznie.

Pod zamkniętym mostem zwodzonym na Szkarpawie (most żółty) przepłyniemy co najwyżej kajakiem, łodzią wiosłową lub małą łodzią motorową. Wszystkie jednostki o wysokości wyższej niż 2.58 (prześwit nad przęsłem nie podnoszonym) nad linią wody muszą zaczekać na godziny otwarcia mostu. Po obu stronach mostu, na północnym brzegu rzeki Szkarpawa znajdują się pomosty cumownicze do których można przycumować na czas oczekiwania na otwarcie. Z pomostu po wschodniej stronie mostu zwodzonego nie ma zejścia na ląd.

Most zwodzony w Rybinie jest otwierany tylko i wyłącznie w określonych godzinach na czas przepłynięcia jednostek. Operator przychodzi punktualnie na most, jeżeli nie zobaczy jednostek czekających w nurcie na podniesienie mostu, nie rozpocznie procedury otwierania. Pod most najlepiej podpłynąć parę minut przed jego otwarciem, ustawiamy się w kolejce czekając w nurcie. Wszystkie jednostki przycumowane do pomostów są traktowane jak jachty nie oczekujące na otwarcie mostu.

Trasa jest ruchliwa, jeżeli się spóźnimy operator nie podniesie ponownie mostu, przyjdzie nam czekać na kolejną godzinę otwarcia.

Zalecamy kontakt telefoniczny przed przybyciem pod most, jeżeli operator będzie wiedział że jednostka płynie i ma zamiar przejść pod mostem, to nawet jak się spóźnicie parę minut będzie opóźniał podniesienie mostu (tylko poinformujcie go o tym fakcie).

Decydując się na przejście pod mostem zamkniętym należy pamiętać iż poziom lustra wody w Szkarpawie jest zależny od kierunków wiatrów. Przy wiatrach wschodnich lub północno-wschodnich występuje zjawisko cofki, poziom wody w rzece się podnosi, przy wiatrach zachodnich poziom wody w Szkarpawie spada. Wahania poziomu wody wynoszą kilka, w skrajnych przypadkach  nawet kilkanaście centymetrów na godzinę.


Wszystkie zdjęcia w serwisie objęte są prawami autorskimi. Powielanie ich, kopiowanie, udostępnianie bez zgody autora zabronione.

Chcesz być informowany o wydarzeniach, promocjach ?
Zapisz się na nasz Newsletter.

MOST ZWODZONY W RYBINIE NA SZKARPAWIE

Most zwodzony w Rybinie na Szkarpawie




GALERIA FILMÓW

mosty na Pętli Żuławskiej


Mosty w Tczewie

Most zwodzony w Tujsku

Most zwodzony w Sztutowie

Partnerzy witryny Pętla Żuław