Czartery jachtów na Pętli Żuławskiej

Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej

Pętla Żuławska - Mosty
  • Home
  • Mosty
  • Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej
  • Mosty

Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej - dane adresowe, kontaktowe:


Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej

Rybina to bardzo ważny węzeł wodny na szlaku Pętli Żuław, dopływając tu Szkarpawą od strony Gdańska możemy dalej popłynąć rzeką w kierunku na Zalew Wiślany lub po drodze wpłyniemy w ujście Tugi, którą dopłyniemy do Nowego Dworu Gdańskiego. Na południowym brzegu rzeki Szkarpawa przepompownia Chłoniewo skutecznie odcina wody Linawy od Szkarpawy. Możemy także wybrać inną drogę i Wisłą Królewiecką dopłynąć do Sztutowa lub dalej na Zalew Wiślany.

Wisła Królewiecka to kolejne z ramion ujściowych Wisły, właśnie w Rybinie zaczyna swój bieg, na 0+140 km. rzeki,  w ciągu drogi Nowy Dwór Gdański – Stegna znajduje się zabytkowy most zwodzony nad Wisłą Królewiecką (kolor niebieski).

Most zwodzony w Rybinie nad Wisłą Królewiecką (most niebieski) został zbudowany w tym samym czasie co most nad Szkarpawą (most żółty) tj. w 1934 roku. Zastąpił dawną drewnianą konstrukcje.

Most zwodzony na Wiśle Królewieckiej jest konstrukcją cztero przęsłową z przeciwwagą – typowym rozwiązaniem dla tego typu konstrukcji. Przęsło mosty zwodzonego jest podnoszone mechanicznie za pomocą silników elektrycznych.

Prześwit nad lustrem wody pod przęsłem podnoszonym wynosi 2,2 metry przy średnim stanie wody, szerokość drogi wodnej w tym miejscu wynosi 6,4 metra. Fundamenty mostu wykonane są w technologii żelbetowej opartej na drewnianych palach wbitych w dno rzeki.

Po obu stronach mostu, na południowym brzegu Wisły Królewieckiej znajdują się pomosty cumownicze do których można przycumować na czas oczekiwania na otwarcie. Z pomostu po wschodniej stronie mostu zwodzonego nie ma zejścia na ląd.

Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej jest otwierany tylko i wyłącznie w określonych godzinach na czas przepłynięcia jednostek. Operator przychodzi punktualnie na most, jeżeli nie zobaczy jednostek czekających w nurcie na podniesienie mostu, nie rozpocznie procedury jego otwierania. Wszystkie jachty przycumowane do pomostów są traktowane jak jednostki nie oczekujące na otwarcie mostu.

Zalecany jest kontakt telefoniczny przed przybyciem pod most, jeżeli operator będzie wiedział że jednostka płynie i ma zamiar przejść pod mostem, to nawet jak się spóźnicie parę minut będzie opóźniał podniesienie mostu (tylko poinformujcie go o tym fakcie).

Decydując się na przejście pod mostem zamkniętym należy pamiętać iż poziom lustra wody w Wiśle Królewieckiej jest zależny od kierunków wiatrów. Przy wiatrach wschodnich lub północno-wschodnich występuje zjawisko cofki, poziom wody w rzece się podnosi, przy wiatrach zachodnich poziom wody spada. Wahania poziomu wody wynoszą kilka, w skrajnych przypadkach  nawet kilkanaście centymetrów na godzinę.


Wszystkie zdjęcia w serwisie objęte są prawami autorskimi. Powielanie ich, kopiowanie, udostępnianie bez zgody autora zabronione.

Chcesz być informowany o wydarzeniach, promocjach ?
Zapisz się na nasz Newsletter.

MOST ZWODZONY W RYBINIE NA WIśLE KRóLEWIECKIEJ

Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej




GALERIA FILMÓW

mosty na Pętli Żuławskiej


Mosty w Tczewie

Most zwodzony w Tujsku

Most zwodzony w Sztutowie

Partnerzy witryny Pętla Żuław